Podcast Witamina D

Podcast #3 – Ile przyjmować witaminy D3?

Transkrypcja podcastu.

Cześć.

Jak nie dostanę codziennie min. 10 meili na temat dawkowania witaminy D3, to normalnie dzień stracony. Ciągle powtarza się dwa pytania – pytanie ile…oraz pytanie jaką?

Na ile i dlaczego 5 tyś jednostek Wam odpowiem, ale na jaką nie.

Żartowałem z tymi 5 tyś jednostek. Sam tyle nie biorę – biorę więcej. Ale o tym zaraz. Nie odpowiem na pytanie „jaką witaminę D”. Ponieważ nie chcę reklamować żadnego z producentów. Witamina D3 powinna mieć w składzie cholekalcyferol + nośnik w postaci oleju + przeciwutleniacz i tu najlepsza będzie witamina E. Tylko tyle. Cała reszta jest zbędna. Wystrzegajcie się różnego typu naturalnych aromatów, polisorbatu, dwutlenku tytanu itd. Po co to? Te dodatki do niczego nie potrzebne.

Znam też witaminy D3 które są smakowe? Po co?

Na pytanie ile? odpowiedź jest nie wiem. Po 1. idź do laboratorium i sprawdź ile masz metabolitu 25 OH D3 w organizmie i na tej podstawie dobierz dawkę D3. Po2. Ze słońca w Polsce dostarczenie odpowiedniej ilości D3 graniczy praktycznie z cudem. Dlaczego? Ponieważ proces wytworzenia się witaminy D3 nie jest taki prosty jak się nam wydaje.

Osoby które mają niski cholesterol mogą zapomnieć o dostarczaniu D3 ze słońca. Nie podniesie się. To, że nie podniesie się D3 to minus, ale słońce ma też swoje plusy. Dlatego korzystajcie ze słońca, bo mam ogromną moc, a nasze komórki potrzebują promieniowania słonecznego.

Wracając do ile. Wg. mnie 5tyś jednostek jest ok. Mówię o osobie dorosłej. Nie znam ani jednej osoby, ani również ani jednego badania które wykazałoby, że przyjmując 5 tyś jednostek możemy sobie zaszkodzić.

Spędzając wakacje w okolicach równika jesteśmy w stanie wytworzyć między 10 a 20 tyś jednostek witaminy D3 korzystając tylko i wyłącznie ze słońca. To czy suplementując 5 tyś jednostek zaszkodzimy sobie? Szczerze w to wątpie. Nie znalazłem też żadnego badania które wykazuje żę 10 tyś jednostek przyjmowanych codziennie nam szkodzi. Ale dla niektórych osób może to być dawka przerażająca. Ciekawe co by takie osoby powiedziały na dawkę witaminy D3, gdzie jednorazowo podaje się 100 tyś jednostek i żeby było ciekawiej..to dawka nie dla dorosłych ale dla dzieci. Oczywiście ta dawka jest przepisywana przez lekarza. We Francji czy też w Niemczech nie jest to nic nowego.

Ja przyjmuję 10 tyś jednostek. Dr. Michael Holick oraz dr Cannel rekomenduje aby przyjmować min. 5 tyś jednostek witaminy D3 na dobę.

Pamiętajcie, że podnieść witaminę D3 to nie jest wielki problem, ale utrzymać ją na stałym poziomie, to już jest wyzwanie. Ponieważ niektórzy jak osiągną poziom np. 80 ng/ml to przestają przyjmować witaminę D3, zamiast przejść na dawkę podtrzymującą. Wg specjalistów minimalny poziom to 50 ng/ml. Jednak najlepsza wartość metabolitu 25 OH D3 to między 80 – 90 ng/ml.

Czy jeśli przedobrzymy i osiągnięmy powyżej 100 ng/ml to od razu się zatrujemy? Oczywiście że nie.. Obecnie w Stanach Zjednoczonych laboratoria podniosły prawidłowy zakres od 50 do 150 ng/ml. W Polsce też niektóre laboratoria podnoszą wartości referencyjne, a za wartości toksyczne uważa się 300 ng/ml.

Znam osoby które w bardzo krótkim czasie podniosły na prawie 200 ng/ml i nie odczuwały z tego powodu żadnych dolegliwości. Dopiero gdy zbadali poziom 25 OH to się dowiedzieli ile jej mają. Dlatego, jeśli suplementujecie D3 to sprawdzajcie regularnie jaki macie poziom. Możecie być zaskoczeni. Mam znajomą która przyjmuje witaminę D3 od długiego czasu i wynik słabiutki, poniżej 50…oraz jest Pan Krzysztof którego przy okazji pozdrawiam. On z poziomu 8ng/ml podniósł na 45 ng/ml w ciągu miesiąca. Można..można. Trzeba tylko dobrać odpowiedni suplement oraz dawkę.

Pamiętajcie, aby razem z witaminą D3 przyjmować K2 oraz magnez. Więcej na temat witaminy D3 oraz K2 znajdziecie w ponad 3 godzinnym webinarze.

Pozostaje jeszcze pytanie, „czy suplementując naturalną witaminę D3 ze słońca, powinniśmy suplementować witaminę K2”?. Wg. mnie – powinniśmy.Powinniśmy suplementować D3, K2, magnez, B kompleks, kwasy omega 3. To wszystko działa synergicznie względem siebie i pomaga przyswajać oraz zwiększać bioaktywność w organizmie każdej z tych witamin i minerałów.

To by było na tyle. Pozdrawiam Was serdecznie i do następnego.

Powiązane wpisy

Podcast #1: Witaminy i minerały

admin

Podcast #5 – Czym są suplementy

admin

Podcast #2 – Czego chcesz?

admin

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Dowiedz się więcej

>