Medycyna naturalna

Kiedy homocysteina jest za niska?

Osoby świadomie dbające o swoje zdrowie wiedzą, że należy sprawdzać i regulować poziom homocysteiny. Zbyt wysoki jej poziom jest odpowiedzialna za choroby układu krążenia, nadciśnienie, zwyrodnienie plamki żółtej.

Jednak praktycznie nic się nie mówi na temat zbyt niskiej homocysteiny. Czy może być za niska? Oczywiście. Ani zbyt wysoka, ani zbyt niska homocysteina nie jest dla nas wskazana.

W Polsce lekarze nie są przekonani do badania homocysteiny. Pewnie dlatego, że nie wielu rozumie jakie ma ona znaczenie dla naszego organizmu. A jeśli już, to napewno koncentruja się tylko na górnej granicy referencji. Gdy pacjent ma homocysteinę na poziomie 3 to uważają że wszystko jest dobrze.

Wystarczy spojrzeć na bazę PubMed’u. Badania nad wysoką homocysteiną to na dziś (23.10.2018) 8171 rekordów. Nad niską homocysteiną: 8 wyników. Czyli z medycznego punktu widzenia – temat nie istnieje. Napewno?

Niska homocysteina nie jest dla nas dobra

Organizm musi produkować homocysteinę, ponieważ bez niej nie wytworzą się dwa bardzo ważne związki.
Przeglądając badania, za zdrowy poziom homocysteiny uznaje się wartość między 6 a 7 μmol/L. To właśnie te wartości są odpowiednie w obniżeniu ryzyka chorób układu krążenia.

Aby utrzymać poziom homocysteiny na poziomie do 10 μmol/L, należy utrzymać poziom witaminy B12 na ok.350 pg/ml.

WIele osób błędnie postrzega homocysteinę tylko jako truciznę. Co bardzo dalekie jest od prawdy. Jeśli jest w normie, to nie ma wpływu niszczącego. Jak mawiał Paracelsus: Omnia sunt venena, nihil est sine veneno. Sola dosis facit venenum. (Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę.)

Homocysteina jest niezbędna w zachowaniu zdrowia naszego organizmu. Robi to na dwa sposoby. Jest donorem grupy metylowej (SAMe) oraz uczestniczy w produkcji najsilniejszego przeciwutleniacza, czyli glutationu.

Gdy poziom homocysteiny wynosi poniżej 6 μmol/L to mamy zmniejszoną zdolność metylacji oraz zmniejszoną zdolność usuwania nadmiaru wolnych rodników.

Zbyt niski poziom homocysteiny jest zdecydowanie czynnikiem ryzyka utraty ciąży - dr Ben Lynch

Przyczyny niskiej homocysteiny

I to jest największe wyzwanie. Istnieje całkiem spora ilość powodów, dlaczego homocysteina jest niska.

1. Zbyt mało siarki w diecie
Homocysteina to pochodna aminokwasu i jest pośrednikiem w syntezie metioniny i cysteiny. Jeśli jest zbyt niska, to może prowadzić do wielu zaburzeń klinicznych.

Wystarczy, że w diecie nie spożywamy pokarmów zawierających siarkę i organizm przekształci homocysteinę w bardzo potrzebną cysteinę. Cysteina powstaje w wątrobie z metioniny. Bez niej np. nie wytworzy się glutation.

Dlaczego organizm stawia aminokwas cysteinę wyżej niż glutation? Ponieważ, cysteina ochrania śródbłonek naczyń, ochrania komórki wątroby, usuwa rtęć. Objawy niedoboru cysteiny to spadek masy ciała, wyniszczenie, zatrzymywanie płynów w organizmie.

Gdy brakuje cysteiny to organizm jest w stanie wytworzyć ją z glutationu i tym samym możemy mieć zarównoza mało homocysteiny oraz bardzo ważnego przeciwutleniacza: glutationu.

Warto więc spożywać więcej warzyw krzyżowych, cebuli, czosnku lub dostarczyć MSM lub NAC (acetylowaną cysteinę).

Osoby, które uważają że nie tolerują produktów zawierających siarkę, bardzo często mają niedobór molibdenu. Bez molibdenu nie zajdzie rozkład siarczynów. Takie osoby mogą wprowadzić suplementację molibdenu przez np. tydzień i sprawdzić czy poprawiają się objawy nietolerancji.

 

2. Zbyt mało białka w diecie
Straszono nas swego czasu, że zbyt dużo jemy białka. Ale białko białku nierówne. Bardzo ważny jest profil aminokwasowy. Potrzebujemy (uśredniam) min. ok. 1 gram białka na kilogram masy ciała.

Osoby z niską homocysteiną powinny spożywać więcej białka zwierzęcego które zawiera metioninę i cysteinę. Wegetarianie mogą mieć zbyt niskie spożycie tych aminokwasów.

Niskie spożycie metioniny może przyczynić się do pogorszenia pracy nerek w przewlekłej niewydolności nerek.

3. Słabe trawienie
Jednak jeśli w diecie mamy wystarczająco białka, to inną przyczyną może być niedostateczne jego trawienie. Wskazówką jest artykuł na temat Enzymów trawiennych. Z ogólnych porad: długo przeżuwaj, skup się na jedzeniu, (a nie telewizji), nie popijaj do posiłków, „dokwaś” żołądek przed jedzeniem.

Inną przyczyną zbyt słabego trawienia jest przyjmowanie leków typu IPP lub blokerów H2.

4. Stany zapalne
Jeśli cierpisz z powodu różnych stanów zapalnych, masz dużo stresu, nie dosypiasz, to masz również duże zapotrzebowanie na glutation. A jak już wiesz, wytworzenie przez nasz organizm glutationu wymaga homocysteiny.

Coraz więcej mówi się o ukrytych stanach zapalnych, które przez wiele lat mogą nie dawać żadnych mocno niepokojących objawów. Obniżenie stanu zapalnego jest podstawą do uaktywnienia samoregulacji i zdrowienia organizmu. Można użyć adaptogenów, poprawić sen, ograniczyć chemikalia. Dzięki temu, organizm nie będzie musiał produkować zwiększonej ilości glutationu.

Tak dla przypomnienia – bo nie każdy korzystał z moich szkoleń – organizm do wytworzenia glutationu potrzebuje: aminokwasów siarkowych, selenu, witaminy B2, B6, molibdenu.

Glutation w suplementach jest dość słabo przyswajalny. Jedynie forma zredukowana lub liposomalna ma sens. Można też skorzystać z wlewu, co jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

5. Problemy z wątrobą
Wątroba zużywa dużych ilości aminokwasów siarkowych w procesie detoksykacji. W szczególności są one jej potrzebne w drugiej fazie detoksykacji. Cysteina dostarcza grupę siarkową oraz jest potrzebna do wytworzenia żółci – tak samo jak tauryna.

6. Zbyt duże wsparcie dla metylacji
Osoby z niską homocysteiną powinny się wystrzegać suplementów zawierających metylowane formy witamin. W szczególności zwróćcie uwagę na formę witaminy B12 i kwasu foliowego. Czasami trzeba wybierać produkt bez tych witamin, lub zawierających np. witaminę B12 jako hydroksykobalaminę lub adenozynokobalaminę, a kwas foliowy jako kwas folinowy.

I tak jak jestem za wspieraniem metylacji, tak wiem, że nie jest ona dobra dla każdego. Jeśli po przyjęciu metylowanego B kompleks poczujecie się gorzej, to już wiecie, że problemem może leżeć po stronie nadmiernej metylacji.

Źródła:
pubmed/18830896
pubmed/22239874
PMC4566450
dr Ben Lynch
dr Joseph Pizzorno

Powiązane wpisy

Niesamowita moc pewnego węgla

admin

Pyłek pszczeli – najlepsza multiwitamina

admin

Jak poprawić jakość plemników

admin

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Dowiedz się więcej

>